Een verdiepende scholing om scholen die al gekozen hebben voor de invoering van één of meerdere praktijkgerichte programma’s verder op weg te helpen bij de vertaling van het praktijkgerichte examenprogramma naar een onderwijsprogramma.
Inhoud
Het ontwerpen van een onderwijsprogramma behoort tot één van de kerntaken van een docent. Toch is het niet direct een vanzelfsprekende vaardigheid die bij iedere docent is ontwikkeld. Met het ontwerpen van een onderwijsprogramma kijk je verder dan het klaslokaal en bewaak je de samenhang tussen verschillende leerplanonderdelen. Daarom ga je tijdens deze training binnen het kader van de nieuwe leerweg o.a. ontdekken hoe verschillende onderdelen van het ontwerpproces zich tot elkaar verhouden. Vanuit het bestaande (concept) examenprogramma werk je toe naar een onderwijsprogramma, waarbij je praktisch aan de slag gaat aan de hand van een cyclische ontwerpaanpak.
Samen met collega-docenten die ook op het punt staan een praktijkgericht onderwijsprogramma als onderdeel van de nieuwe leerweg te ontwerpen, zet je de eerste stappen tot een samenhangend en dekkend praktijkgericht onderwijsprogramma en ontwikkel je een eigen bruikbare planning voor het verdere ontwerpproces. En daarbij is er natuurlijk ruimte voor onderlinge uitwisseling en inspiratie bij het vormgeven van jouw schooleigen onderwijsprogramma.