Een praktische training om docenten te ondersteunen bij het ontwikkelen van een betrouwbare beoordeling van hun praktijktoetsen.
Inhoud
Binnen het schoolexamen van de beroepsgerichte profiel- en keuzevakken moeten leerlingen hun kennis en vaardigheden laten zien in de (beroeps)praktijk. Een betrouwbare en valide beoordeling van de prestaties van je leerlingen vraagt specifieke competenties van je als beoordelaar en is een stuk lastiger dan het beoordelen van de antwoorden op een schriftelijke toets met gesloten en/of open vragen. Hoe vertaal je bij je praktijktoetsen de deeltaken uit je PTA naar heldere beoordelingscriteria/het beoordelingsmodel? Wat zijn de voor- en nadelen van de gangbare beoordelingsmodellen? Wat kun je als beoordelaars doen om zo objectief mogelijk en zinvol, praktische vaardigheden te beoordelen?
In de training staan deze vragen centraal en krijg je praktische tips hoe je kunt beoordelen wat je echt wilt beoordelen. Daarbij krijg je feedback op de beoordelingsmodellen bij je eigen praktijktoetsen. Kortom, een hands on training waarmee je concrete input krijgt om de kwaliteit van de beoordeling van je praktijktoetsen verder te verbeteren.