Een basistraining om je te ondersteunen bij het ontwikkelen en verbeteren van de kwaliteit van uw SE toetsen.
Inhoud
Het maken van een goede toets lijkt eenvoudig. Je gebruikt een toets of delen ervan uit je methode of je selecteert vragen/opdrachten uit oude centrale examens en vult deze aan met zelf bedachte vragen en opdrachten.
Maar hoe weet je of zo’n toets goed is. Of de toets een betrouwbaar beeld geeft van de prestaties van jouw leerlingen? Lezen de leerlingen de toetsvragen zoals je ze bedoeld hebt? Meet de toets wat je wilt meten? Sluit de toets goed aan bij de behandelde lesstof/het examenprogramma/PTA?
In de training, die uit twee dagdelen bestaat, komen alle hiervoor genoemde vragen aan de orde. We bespreken de eisen waaraan de toetsvragen en de toetsen moeten voldoen en besteden ook aandacht aan de manier waarop de toets wordt ontwikkeld.
Je krijgt feed back op je toetsen en de bijbehorende correctievoorschriften en suggesties voor verbetering. We gebruiken daarbij checklists die je direct als hulpmiddel kunt inzetten bij de verbetering van je toetsen.
Dagdeel 1: wanneer is een toets ‘goed’?
We bespreken de eisen waaraan een ‘goede’ toets(vraag) moet voldoen. We doen dat aan de hand van praktijkvoorbeelden en -ervaringen.
Dagdeel 2: feedback op jouw toetsen
De aangeleverde toetsen en correctievoorschriften worden door de trainer met de deelnemers besproken. Je ontvangt advies op welke punten je de kwaliteit van je toets verder kunt verbeteren.