Bij de uitvoering van het PGP Groen gaan leerlingen praktijkgerichte authentieke opdrachten in de groene sector uitvoeren. Wat betekent dit voor jouw rol als docent in de verbinding tussen onderwijs en bedrijven/organisaties in de regio?
Doel
Bij de uitvoering van het praktijkgerichte programma (PGP) Groen is het de bedoeling dat de leerlingen praktijkgerichte authentieke opdrachten in de groene sector uit gaan voeren. Maar wat is dat eigenlijk? En wat betekent het voor jouw rol als docent in de verbinding tussen onderwijs en bedrijven/organisaties in de regio? Welke nieuwe taken staan je te wachten en welke kwaliteiten heb je nodig? Bovendien, hoe ga je in gesprek met de bedrijven en organisaties? Welk niveau opdrachten kunnen deze vmbo- leerlingen aan? En welk doel heb je als school eigenlijk (naast de opdracht vanuit de overheid) om het onderwijs op deze manier in te richten?
Inhoud
We bekijken en bespreken de theorieën rond het onderwijsconcept ‘Leren in de Regio’. We gaan met elkaar in gesprek over hoe deze theorieën ingezet kunnen worden bij de uitvoering van PGP Groen. Ook gaan we oefenen met het formuleren van authentieke leervragen. Gaan we die leervragen zelf bedenken of gaan we die ophalen in de omgeving? En hoe gebruik je de leerervaringen van de leerlingen in loopbaanleren?
Onderwerpen
Uitvoering
Drie dagdelen verdeeld over twee (niet aansluitende) dagen. Als voorbereiding op de trainingsdag vragen we je om na te denken over hoe bij jou op school de netwerken zijn.
Planning dagdeel 1 en 2
Planning dagdeel 3
Deze training zal worden verzorgd door Jan Hoed, lerarenopleider bij de educatieve faculteit Groene Sector van Aeres Hogeschool Wageningen.