Tijdens deze twee trainingsmiddagen maak je kennis met ‘Leren voor Duurzame Ontwikkeling’ (LvDO). Dit didactisch model biedt veel mogelijkheden om betekenisvol invulling te geven aan het praktijkgerichte programma groen binnen de nieuwe leerweg.
Doel
Het didactisch model ‘Leren voor Duurzame Ontwikkeling’ (LvDO) biedt veel mogelijkheden om betekenisvol invulling te geven aan het praktijkgerichte programma (PGP) binnen de nieuwe leerweg. ‘Leren voor Duurzame Ontwikkeling’ maakt ook gebruik van:
Daarnaast is ‘Leren voor Duurzame Ontwikkeling’ een werkwijze die voor beroep en persoon toekomst- en transitiegericht is.
Vernieuwing van ons onderwijs heeft ook tot doel om leerlingen meer eigenaarschap en motivatie bij het leren te geven. Daarnaast willen we leerlingen met ons onderwijs ook toerusten om persoonlijk en in toekomstige beroepssituaties beargumenteerd te kunnen handelen. De UNESCO methodiek van ‘Leren voor Duurzame Ontwikkeling’ combineert didactische uitgangspunten om dit te realiseren.
Inhoud
Deze scholing streeft naar onderwijsontwikkeling waarmee zowel de oriëntatie als het leervermogen van leerlingen verbreedt en verdiept. Samen (leren) werken door onderzoek is het uitgangspunt, waarbij het perspectief van duurzame ontwikkeling centraal staat en de uitgangspunten van de nieuwe leerweg invulling krijgen. Daarom krijgen docenten tijdens deze scholing passende didactische werkvormen aangereikt en wordt ingegaan op een effectieve begeleiding van het leren, waar o.a. eigenaarschap en plezier belangrijke uitgangspunten zijn.
Onderwerpen dagdeel 1
Onderwerpen dagdeel 2
Uitvoering
De training wordt verzorgd door Stan Frijters, docent en onderzoeker Aeres Hogeschool Wageningen en schrijver van onder meer ‘Leren voor duurzame Ontwikkeling; Gewoon Doen!’ Meer informatie op www.lvdo.nl.