Tijdens deze twee trainingsmiddagen maak je kennis met ‘Leren voor Duurzame Ontwikkeling’ (LvDO). Dit didactisch model biedt veel mogelijkheden om betekenisvol invulling te geven aan het praktijkgerichte programma groen binnen de nieuwe leerweg.
- Er zijn momenteel geen data gepland. Stuur mij een mail zodra er een nieuwe datum bekend is. Houd mij op de hoogte.
Doel
Het didactisch model ‘Leren voor Duurzame Ontwikkeling’ (LvDO) biedt veel mogelijkheden om betekenisvol invulling te geven aan het praktijkgerichte programma (PGP) binnen de nieuwe leerweg. ‘Leren voor Duurzame Ontwikkeling’ maakt ook gebruik van:
- echte opdrachten van opdrachtgevers uit bedrijven en organisaties
- geïntegreerde LOB
- een systematische wijze van werken
- inzet van praktijkgerichte vaardigheden
Daarnaast is ‘Leren voor Duurzame Ontwikkeling’ een werkwijze die voor beroep en persoon toekomst- en transitiegericht is.
Vernieuwing van ons onderwijs heeft ook tot doel om leerlingen meer eigenaarschap en motivatie bij het leren te geven. Daarnaast willen we leerlingen met ons onderwijs ook toerusten om persoonlijk en in toekomstige beroepssituaties beargumenteerd te kunnen handelen. De UNESCO methodiek van ‘Leren voor Duurzame Ontwikkeling’ combineert didactische uitgangspunten om dit te realiseren.
Inhoud
Deze scholing streeft naar onderwijsontwikkeling waarmee zowel de oriëntatie als het leervermogen van leerlingen verbreedt en verdiept. Samen (leren) werken door onderzoek is het uitgangspunt, waarbij het perspectief van duurzame ontwikkeling centraal staat en de uitgangspunten van de nieuwe leerweg invulling krijgen. Daarom krijgen docenten tijdens deze scholing passende didactische werkvormen aangereikt en wordt ingegaan op een effectieve begeleiding van het leren, waar o.a. eigenaarschap en plezier belangrijke uitgangspunten zijn.
Onderwerpen dagdeel 1
- Het UNESCO concept ‘Leren voor Duurzame Ontwikkeling’
- Sustainable Development Goals (SDG’s)
- Zes didactische uitgangspunten van LvDO
- LvDO en ‘groene’ authentieke opdrachten binnen het PGP Groen
- Kennismaking met LvDO vmbo lesmaterialen
Onderwerpen dagdeel 2
- Verdieping op LvDO onderwijsmaterialen
- Vraagarticulatie voor PGP Groen en LvDO aan de hand van authentieke voorbeelden
- Het Whole School Approach (WSA) model voor duurzame ontwikkeling in jouw school
- Hoe kan je op jouw locatie hiermee aan de slag gaan? (werken aan een plan)
Uitvoering
De training wordt verzorgd door Stan Frijters, docent en onderzoeker Aeres Hogeschool Wageningen en schrijver van onder meer ‘Leren voor duurzame Ontwikkeling; Gewoon Doen!’ Meer informatie op www.lvdo.nl.
