Vier bijeenkomsten (2x online en 2x fysiek) waarin je geïnspireerd wordt om samen met collega’s vorm te geven aan technologie in zorg en welzijn binnen jouw profiel/pgp.
Inhoud
Technologie verovert steeds meer terrein in zorg en welzijn. Voor de ‘zorgberoepen’ betekent dit dat ze meer moeten weten over de (on)mogelijkheden van technologie. Voor de ‘techniekberoepen’ betekent dit dat ze inzicht moeten hebben in hoe ze van toegevoegde waarde kunnen zijn in de sector Zorg en Welzijn. Er zijn vertaalslagen die gemaakt moeten worden. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen daarop voorbereid zijn? In de werkplaats gaan we hiermee aan de slag. De werkplaats is bedoeld voor docenten die meer technologie in de lessen Z&W willen verwerken en is interessant voor docenten die het keuzevak Technologie in zorg en welzijn willen ontwikkelen voor hun eigen school. Maar de werkplaats is ook bedoeld voor docenten die de context zorg en welzijn meer in hun lessen PIE, BWI of D&P willen brengen.
Opzet werkplaats
De werkplaats wordt verzorgd door het Deltion College. Bij deze werkplaats worden twee fysieke bijeenkomsten georganiseerd in Zwolle. Tussendoor zijn er twee online bijeenkomsten. Tijdens de werkplaats word je volop geïnspireerd om op een bij jouw profiel passende manier met technologie in zorg en welzijn aan de slag te gaan: je maakt kennis met technologische toepassingen in zorg en welzijn, krijgt suggesties voor lessen, e-learnings om je eigen kennis te vergroten, hoe je binnen je school verbinding kan maken met andere profielen en meer. Daarnaast is er veel ruimte voor uitwisseling en leren van elkaar. Aan de hand van een eigen wens of vraagstuk in het onderwijs, word je volop geïnspireerd om aan het eind van de werkplaats een concreet resultaat te hebben staan. Het is je gelukt om ‘technologie in zorg en welzijn’ een concrete plek te geven in jouw profiel en/of jouw lessen.
Uitspraken van docenten die eerder aan de werkplaats deelnamen:
‘Ik heb veel informatie gekregen over plekken waar ik nog meer informatie kan krijgen. Dat is erg fijn en dat helpt.’
‘Eigenlijk was de werkplaats voor mij ook een soort stok achter de deur om dingen nu af te krijgen. En … dat is ook gebeurd. Ik heb binnen mijn team een presentatie gegeven van wat er is gebeurd met STO-gelden richting zorg en welzijn en waar het lesmateriaal allemaal staat.’
‘Ik wilde enthousiast gemaakt worden voor het keuzevak ‘Technologie in zorg en welzijn’ en dat is gelukt! Daarnaast ook veel concrete ideeën voor de lessen in de profielvakken.’
‘Door de werkplaats heb ik de samenwerking opgezocht met collega’s van PIE om te kijken hoe we rondom het thema zorgtechnologie samen kunnen werken.’
‘De werkplaats heeft me ook tot nadenken gezet over het aanschaffen van spullen. Wil ik zelf alles aanschaffen of zijn er andere mogelijkheden?’
Opmerkingen:
We nodigen je uit om samen met een collega deel te nemen, dus twee docenten per school. Voordeel: samen is altijd leuker dan alleen, korte lijntjes, meer verbinding, ervaringen delen en van elkaar leren. Daarbij kan het juist inspirerend zijn om met een collega uit een ander profiel de werkplaats te volgen.