Tijdens deze training wordt kennis opgedaan in het thermomanagement van een e-voertuig. De opbouw van warmtepompsystemen wordt geanalyseerd, de eigenschappen van verschillende koudemiddelen ontdekt en de werking van e-compressoren en e-heaters geleerd.
Inhoud
Bij een voertuig met een verbrandingsmotor is de klimaatregeling onderdeel van het comfort systeem. Bij e-voertuigen is het airco- en verwarmingssysteem onderdeel van het hoogvolt systeem. De airco compressor en de elektrische verwarming worden immers gevoed door de HV batterij. Tevens worden de HV componenten en de HV batterij op in het juiste temperatuur bereik gehouden. Is er een storing in het airco- of verwarmingssysteem, dan is er een storing in het aandrijfsysteem. Deze systemen zijn bij e-voertuigen inmiddels doorontwikkeld tot volwaardige thermomanagement systemen. Met de complexiteit van thermomanagement worden de technici in de werkplaats geconfronteerd. Voor het uitvoeren van service en diagnose aan thermomanagement dient de technicus specifieke kennis en vaardigheden te bezitten. Het is goed dat je als docent zelfverzekerd boven de stof staat. Leerlingen dienen te worden voorbereid op deze beroepspraktijk.
Tijdens de ‘hands-on’ training wordt kennis opgedaan in het thermomanagement van een e-voertuig. De opbouw van warmtepompsystemen wordt geanalyseerd, de eigenschappen van verschillende koudemiddelen ontdekt en de werking van e-compressoren en e-heaters geleerd. Daarnaast wordt een relatie gelegd tussen het onderwijsprogramma en de inhoud van de training.
De volgende vaardigheden komen tijdens de training aan de orde:
Extra: cursist krijgt en houdt voor langere tijd toegang tot iFOM, de online leeromgeving van FOM, waarin naast e-learning ook prestentaties, praktijkopdrachten en content te vinden is.