T&T kennis en vaardigheden - Een 3D product ontwerpen en produceren (basis)

PGP Technologie & toepassing
  • Momenteel niet ingepland op datum
  • incompany

Deze eendaagse workshop is samengesteld speciaal voor bijscholing docenten VMBO Technologie en Toepassing. De workshop stimuleert de deelnemer om na te denken over het creëren van 3 dimensionale voorwerpen. De hardware kunt u los bijbestellen.

  • Er zijn geen data gepland. Blijf op de hoogte van nieuw ingeplande data met onze nieuwsbrief.
Gebaseerd op 33 beoordelingen
print

Studiebelastingsuren

Contacturen
8
Voorbereiding en huiswerk
0
TOTAAL
8

Relatie met beroepsgericht programma:
T&T, MVI

Inhoud
De inhoudelijke workshop start met een interactieve sessie waarin de deelnemers onder leiding van de trainer samenwerken en nadenken/onderzoeken welke 'producten' in de workshop zullen worden ontworpen en geproduceerd. De twee aanbieders starten vervolgens met kennismaking met SketchUp (House of Media) of Tinkercad & Fusion 360 (Wismon) en het eerder bedachte ontwerp wordt gecreëerd. Daarna wordt de 'creatie' op juiste wijze voorbereid om aan de printer aangeboden te kunnen worden voor productie.


Assembleren hardware (zie ook opmerkingen)


Het volgende onderdeel van de workshop is het verkennen van de 3D-printer, waarbij onder begeleiding van de trainer kennis wordt opgedaan over de printeronderdelen en hun functionaliteiten, dit om de mogelijkheden en eventuele storingen beter te kunnen oplossen. Beide aanbieders leveren op verzoek een 3d-printer. Bij de trainingen van House of Media zal deze tijdens de verkenning worden geassembleerd. Als laatste wordt een begin gemaakt met het 'produceren'.


Programma House of Media


Deel 1: Interactieve sessie '3D-print-toepassingen


Deel 2: Introductie in SketchUp SketchUp is een computerprogramma waarmee in 3D kan worden getekend. Dit programma is ontwikkeld om eenvoudiger 3D-objecten te ontwerpen. Enkele van zijn functies zorgen ervoor dat ontwerpers met hun ontwerpen kunnen 'spelen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om met behulp van Sketchup gebouwen te tekenen en deze gebouwen te tonen in Google Earth als driedimensionale objecten. De grootste doorbraak heeft dit programma te danken aan de Push-Pull techniek, waarmee men vlakken van een 3D-model eenvoudig kan induwen of uittrekken.



  • Starten met Sketchup

  • Objecten organiseren en manipuleren

  • 3D objecten creëren


Deel 3: 3D-Printer assembleren en toepassen (3 uur) Het hele proces van input tot output wordt uit de doeken gedaan waaronder tekenmogelijkheden, scanmogelijkheden, en de slice software die een 3D printer aanstuurt. Een relatie wordt gelegd met het in deel 1 en 2 behandelde programma.



  • Assembleren van de Creality Ender 3

  • Keuze van resoluties-PLA materiaal

  • Nozzle temperatuur

  • Slice software. Compatible met alle open Source

  • 3D printen in praktijk (FDM)


De deelnemers nemen, daar waar deze is aangeschaft, de geassembleerde 3D-printer mee en kunnen deze direct op school inzetten. De 3D-printer kunt u via de link onderaan het formulier bestellen bij de aanbieder House of Media. 


Programma Wismon



  • Aan de slag met de ontwerpcyclus

  • Inspiratie & brainstormen

  • Van schets naar digitaal ontwerp (ontwerpen in 3D met software)

  • Presenteren & reflecteren

  • Verdiepen & verbreden


Voor wat betreft de fysieke training wordt er voldaan aan de eisen van het RIVM.


Hebt u op school nog geen 3D-printer? Deze is via de link onderaan het formulier te bestellen bij de aanbieder WisMon/3Dkanjers.

Voorkennis nodig:
Nee
Werkvorm:
training
Scholingsveld:
praktijkleer / vakkennis
Voorbereiding noodzakelijk:
Nee
Aanbod mogelijk gemaakt door OCW en VO-raad:
Ja
Aanbieder:
House of Media / Wismon
Soort aanbieder:
kennis / praktijkcentrum
Contactpersoon:
Thijs Groenewegen
E-mailadres:
thijs@wismon.nl
Cursusdata:

Ingepland op datum Ingepland op datum (agenda)

Er zijn geen data gepland. Blijf op de hoogte van nieuw ingeplande data met onze nieuwsbrief.

incompany Datum in overleg (incompany aanbod)

De vaststelling van de data vindt plaats in overleg. Bij interesse kunt u contact opnemen met de kwartiermaker Babs van Sleeuwen, babs@platformsvmbo.nl.

Prijs:
80 euro per persoon
Gevalideerd door lerarenregister:
-
Leercyclus benoemd:
Ja

Opmerkingen:

Opmerkingen training House of Media

Deze training kan via de kwartiermaker op een locatie naar voorkeur worden vormgegeven. U draagt zorg voor minimaal 8 deelnemers, een passende trainingslocatie met de juiste faciliteiten en draagt zelf zorg voor catering.

Bestellen hardware

Hardware valt niet onder de subsidievoorwaarden. Hardware bij de trainingen van House of Media is niet noodzakelijk maar wel handig voor cursisten. Om deze reden kunt via onderstaande link de hardware rechtstreeks bij de aanbieder bestellen. Facturering verloopt via de aanbieder en uitlevering vind plaats op de cursusdag. Voor vragen over de hardware kunt u de aanbieder benaderen. NB: Wismon biedt hardware aan in overleg.

Klik hier om hardware te bestellen

Opmerkingen training Wismon

Deze training wordt als volgt aangeboden:

  • Met open inschrijving via Bijscholing VMBO op locatie in Utrecht. Mochten de cursusdata niet uitkomen dan kunnen in overleg met de cursisten andere cursusdata worden gepland.

  • Incompany bij u op school. Afhankelijk van aantal deelnemers en aanwezigheid apparatuur. Neem contact op met de kwartiermaker of aanbieder voor het bespreken van de mogelijkheden.

Materiaal

  • Deelnemer dient te beschikken over eigen laptop. De gebruikte software is gratis en online beschikbaar

  • Deelnemer krijgt een half jaar toegang tot het leerportaal van WisMon.

  • Het hebben van een 3D-printer is niet noodzakelijk om deze training te kunnen volgen, maar wel handig.

Wismon biedt ook een training voor gevorderden en experts aan. Deze treft u aan bij het profiel MVI.

Trainers
Joyce Neeskens of Ruben Rump.


  • Er zijn geen data gepland. Blijf op de hoogte van nieuw ingeplande data met onze nieuwsbrief.

Wijzigingen in training doorgeven